söndag 15 maj 2011

Påsken i Grekland

Henrik kom ner till mig på påskafton för att stanna en vecka .



Ilona och jag fixade en påsklunch som vi dukade upp i hennes fina trädgård. Hon hade tom färgat äggen röda på grekiskt vis.

Påsken är grekernas största högtid.  40 dagar innan påsken slutar den troende greken att äta kött. Detta markeras genom en dag som kallas för RENA MÅNDAGEN då det äts ordentligt och firas då också.
Innan påsken fejas det i hemmen och man gör sig fin på alla sätt. Barnen som ofta prioriteras i grekland får påskpresenter.

På påskafton  hålls det mässor i kyrkorna och vi bestämde oss för att gå på en sådan i Daratso  mitt i natten mellan påskafton och påskdagen. Det var en annorlunda upplevelse med prästen mässande på ett språk som jag inte förstår speciellt mycket av. Människorna i kyrkan var rejält uppklädda och åldern varierade mellan ca 6 månader och 85 år. Jag såg några små bebisar som i mitt tycke borde ha fått stanna hemma och sovit gott i sina sängar itället för att halvsovande hänga i sina föräldrars famnar. Det var fullt i kyrkan och hela kyrkoplanen var också smockfylld.

 När vi kom ut såg vi en för oss grotesk syn. En halmdocka i naturlig storlek hade hissats upp och den brändes upp inför åsynen av oss alla. Den symboliserar Judas. Det var ju han som förrådde Jesus som du kanske känner till om du kan  den kristna historian.

Efter mässan går grekerna hem och äter en köttsoppa för att bryta fastan. Vi var för trötta för att äta och kröp till kojs. Grekerna avslutar alltid påsknatten med ett fyrverkeri men då sov vi gott och hörde ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar