tisdag 31 maj 2011

Femte veckan, Stenbyn

Sista veckan och det kändes lite vemodigt för som vanligt så går tiden alldeles för fort när jag är på denna ö.

Anita och jag hade tänkt att hyra bil men när Anita ( nu menar jag hon som bor på Kreta, vi kan kalla henne Anita E) När hon fick höra om detta erbjöd hon sig direkt att köra. Sagt och gjort på måndagsmorgonen hämtade hon oss och färden gick via Soudabukten ut mot Kalives. Det är en liten fin by som ligger alldeles vid havet. Därifrån åkte vi vidare till Stenbyn. Jag har skrivit om den tidigare. Den är väl värd ett besök med tanke på att alla husen är klädda med sten som är hämtad på ön.


Så här ser byn ut taget från ett av taken.


Utsikt mot berget Lefka Ori.
En närbild på lavastenen som det mesta av byn är smyckat med. Ser du spegelglaset?
Mosaiktavla
Ett hus var klätt med dessa stenar. Väldigt effektfullt.
Man kan göra mycket med sten om man har fantasi.

Några getter som fanns vid parkeringen.
Grundaren själv stod staty.
Jag påminner ännu en gång om att det går att göra bilderna större genom att klicka på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar