fredag 27 maj 2011

Min andra kattvecka.

Det här huset passerade jag varje gång jag gick till katterna.

Nu började det att bli riktigt besvärligt att mata katterna eftersom mitt knä protesterade vilt när jag belastade det uppför och det var precis vad jag gjorde när jag gick hem från dem. Det var en mycket brant och lång backe att forsera varje gång.
Tack vare Ilonas hjälp med skjuts och lån av hennes bil och även hjälp av Anitorna lyckades jag fullfölja mitt åtagande.
På lördagen städade vi  lägenheten och balkong och uteplats för jag tror inte att det hade varit trevligt att komma hem till två veckors härjande av katterna i regn och rusk och det hade dessutom varit nedfall från öknen. Det tog oss tre ett par timmar att få det snyggt.
Tyvärr kunde jag inte fixa avloppet i köket som det var stopp i från första dagen.  Henrik och jag åkte in till Chania för att köpa en gummipropp och hittade en efter mycket letande. Tyvärr hjälpte det inte trots Henriks ihärdiga försök. Det blev extra jobbigt för han kunde bara vistas kortare stunder i Ingegärds lägenhet beroende på kattallergi.

Att sköta 17 katter är inget man gör på en kvart. Vi tillbringade ungefär två timmar morgon och kväll hos dem. När vi dessutom upptäckte att flera av dem var febriga och deppiga fick vi ägna lite extra omsorg om dem.
Vi räknade in dem alla varje dag för att se att alla hade fått mat.
Vi lärde känna alla  förutom utekatterna och deras alla olika personligheter och i ärlighetens namn så saknade jag vissa av dem när veckorna var slut men samtidigt var det skönt att få lite ledigt innan vi åkte hem.

Vilket engagemang och intresse som krävs för att hela tiden sköta dessa katter för att inte tala om kostnaden.
Det är tur att det finns personer som Ingegärd som gör livet lättare för våra fyrfota vänner.

Jag vill passa på att ge en eloge till ännu en Ingegärd på Kreta som också engagerar sig, och hon tar  hand om hundar  och försöker adoptera bort dem till andra länder. Också kostsamt och slitigt. Om du läser detta och skulle vilja skänka en slant till mat eller veterinärvård så kontakta gärna mig så vidarebefordrar jag mer än gärna adresserna till dessa damer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar