lördag 4 augusti 2012

Generositet.

Dagens ord är generösa, för det är precis vad greker är.

Jag har fått det bevisat så många gånger framför allt under min vistelse här denna gången.

Några exempel följer: Flora, vår närmaste granne bjöd in Gunilla och mig på en underbar påskmiddag och då hade jag inte träffat henne innan. Oräknerliga är de fat med små delikatesser som hon har kommit med under veckorna. När jag försöker återgällda slutar det alltid med att jag har ännu något gott att äta eller dricka med mig hem.

Sista kvällen på Henriks semester var vi några stycken på en restaurang här i Kalamaki. Vi är igenkända där nu och när ägaren fick höra att det var Henriks sista kväll här försvann han och kom tillbaka med en flaska av ett  specialvin som han har.

Ägarfamijen ska vi ju inte bara tala om. De vet inte till sig av omtanke. Massor med  aprikoser och för en vecka sedan var Henrik och jag medbjudna hem till Effis fädernesby uppe i bergen på väg till Ellafonissi. Där var det stor fest och vi fick äran att sitta vid släktens bord och träffa alla deras släktingar.
Det var Henrik och jag och ca 250 personer. En alldeles speciell upplevelse där vi fick det finast köttet och de väntade på att vi skulle ta först till oss av den goda maten, som serverades i massor.
Äkta Kretensisk musik spelades också. En oförglömlig kväll.

Som om detta inte vore nog kom Effi med presenter till oss dagen efter. Hon säljer produkter av olivolja och aloe vera. Jag fick hudlotion och handkräm och Henrik fick after shave balsam. Bara för gulligt.

I morse ännu ett bevis. Vid den tidiga morgonpromenaden upptäcker jag och en väninna ett fikonträd med mogna fikon. Då stannar en bil med en äldre man och han tittar på oss och pekar på något i sin bil. Det visade sig vara en låda med kalla mogna fikon. Gudomligt goda. han tyckte nog inte att vi skulle plocka fikonen vid vägen som är fulla med avgaser. Han kunde inte ett ord engelska men vi tackade översvallande på grekiska. Bra att kunna några ord i alla fall.

Kan man annat än att trivas i ett land där människorna beter sig på detta sättet. Dessutom finns här solen, baden, maten och den fina naturen.

Åk hit för som turist märker man inte av krisen alls och grekerna behöver få hit turisterna för annars blir det väldigt svårt för dem till vintern..

1 kommentar:

  1. Du bara fastställer och bevisar det jag har hävdat i 36 år. Kreta är ett paradis här på jorden och det är tillgängligt för alla. Så åk dit och njut samtidigt som du bidrar till Kretas ekonomi.
    Egyptierna hade nog inte helt fel för 5000 år sedan då Kreta användes som handelsplats.

    //Uffe

    SvaraRadera