onsdag 25 april 2012

En vecka

Vad mycket man kan hinna med på en vecka.

När jag åkte ner till Kreta visste jag att nu skulle vi försöka att få iordning lägenheten så mycket som möjligt.

Vi köpte möbler, nästan allt som vi hade bestämt. Det saknas lite på väggarna, ett soffbord, kuddar och dynor och några mattor.
Utemöbler behöver vi också. Om du som läser min blogg vet någon som har utemöbler till ett bra pris tipsa gärna mig Jag är tillbaka på Kreta i slutet av maj och kommer att vara där hela sommaren.

Jag blev ännu en gång imponerad av den sammanhållning som finns mellan svenskarna på ön och hur man ställer upp för varandra.

Jag hade en fin vecka och hann också med att bli bortbjuden två gånger.

Vår granne Flora bjöd in oss på en delikat påskmiddag. Det var första gången jag träffade henne och hon hade dukat upp med lamm på grekiskt vis. Mycket mat och mycket vällagat och gott. Jag drack för första gången rött vin med coca cola i och det smakade över förväntan.
De greker som jag har lärt att känna är så positiva generösa lättsamma och trevliga. Finns säkert alla typer där också men rent generellt känns det som om vi tar för allvarligt på livet. Vi borde försöka ta efter vissa saker från andra kulturer också. Detta är ju självklarheter som inte har kommit som något nytt för mig nu men jag har många gånger frågat mig varför jag trivs så bra på Kreta. Det är säkert en kombination av många saker men framför allt känns allt så mycket enklare där.

Ska bli intressant och se om jag har samma åsikt efter att ha bott där över sommaren och blivit tvungen att lösa alla vardagsproblem själv.

Andra middagen blev hos finska Arja. Också lamm som var supergott. Det visste jag att det skulle vara för  Arja lagar väldigt god mat som jag har fått njuta av flera gånger. En underbar sallad som innehöll bla färska fikon och granatäpple. Måste bara få receptet på den! Måltiden avslutades uppe på hennes takterass med en fantastisk utsikt. Här trivs man.

Tack Arja för en härlig eftermiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar