tisdag 30 november 2010

Vaccination

Jaha så var det dags igen. INFLUENSASPRUTAN.

I år gick det väldigt lugnt till. Vi var tre i väntrummet. Väldigt sävlig personal. och jag fick vänta en kvart efter utsatt tid. Ingen klagade utan vi väntade snällt på vår tur. Väl inne hos sköterskan blev det många frågor trots att jag tagit sprutan de senaste fem åren här på vårdcentralen. Sköterskan var osäker om jag kunde få sprutan pga av nedsatt immunförsvar. Hon fick rådfråga min husläkare. Jodå, det gick bra. Efter sticket fick jag vänta en kvart ifall jag skulle må dåligt.



Ja så kan det gå till här hemma i Sverige. Annat var det för ett år sedan när jag skulle få sprutan på Kreta.

Väntrummet var överfullt och vi såg mycket personal men ingen som gjorde något. När vi hade väntat ca 40 minuter efter utsatt tid var grekerna helgalna och skällde och skrek på allt och alla. Säkerhets vakter kallades in och vaktade rummen så att bara en åt gången fick komma in. Väl inne hos sköterskan fick jag bara en fråga  och det var om jag var allergisk mot ägg. Fick sprutan direkt och sedan ombads vi att vänta en kvart  för att se så att vi inte blev dåliga. Vi satte oss ner för att vänta men upptäckte snart att vi var de enda som anammat detta. Grekerna gick snabbt därifrån högljutt klagandes. Den dagen var jag glad för att jag inte förstod språket särskilt väl. Nåväl vi plikttrogna svenskar väntade iallafall en liten stund.

I dag kände jag  en sväng av yrsel men inte mer än att jag kunde gå en promenad  vid Sävelången och mata änderna. Passade på att ta några kort i vintersolen. Det är en härlig men kall dag med ca 10 minusgrader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar