måndag 9 november 2009

Fakta

Ja att Kreta är en fantastisk ö har ni ju sett bildbevis på. Vill också passa på att delge Er lite fakta om ön.

Kreta är den största av Greklands öar. Det är också den sydligaste.

Kreta ligger i östra delen av Medelhavet, cirka tjugo mil från Afrikas kust och med kort segelavstånd till Israel. Öns strategiska läge längs handelsvägarna mellan Egypten i söder Rom i väster och Mesopotamien och Arabien i öster gjorde den till en värdefull besittning redan i det tidiga handelsutbytet och därmed blev ön en politisk maktfaktor.

Den 8 300 kvadratkilometer stora ön kallas även Megalonissos eller "Stora ön" Den är bedövande vacker med imponerande bergstoppar på minst 2000 meter som ser ut som om de förankrar ön. Vattnet har format hissnande klyftor i bergen och skapat enorma grottsystem. Dessa grottot hade stor religiös betydelse för antikens folk och ansågs vara de grekiska gudarnas födelseort. Genom århundraden har de fungerat som skyddszon för pirater, vagabonder ochpartisaner.

Bergen erövrades aldrig

De bördiga slätterna och lågländerna har brukats alltsedan neolitisk tid.Ymmigt friskt källvatten från de omgivande bergen var bidragande orsak till en god skörd.
Längs kusterna särskilt i norr , lockade de vidsträckta sandstränderna till sig turister redan i charterresornas barndom. men här finns även en del omväxlande miljöer som klippiga undanskymda vrår, små havsvikar och sankmarker.

1 kommentar:

  1. Det är ju det jag säger.
    Kreta har allt.
    Det är nära till allt, Italien, Israel,
    Turkiet, Cypern m.m.
    Jag har aldrig känslan att jag befinner
    mig på en ö när jag är "hemma",
    det är bara Sverige som ligger lite
    o-centralt. Framförallt så är det klimatet
    som passar mig bättre. Nu har jag snö och
    kallt och HALKIGT. Även Kreta har sina
    dåliga sidor när det gäller väder o vind
    men de går över. Här är det 6-månader
    i fängelse som gäller innan det går att
    vara ute igen.
    Skulle det vara skit på ön kan man alltid
    sticka ner till Tsout... där det är 5 grader
    varmare och badbart året runt, men det är
    en annan story.

    SvaraRadera